ازدواج با بیگانگان در اسلام

ازدواج با بیگانگان در اسلام

ازدواج با بیگانگان در آیین مجوس

آیین یهود از همان آغاز به عنوان یک آیین ملی و نژادی مطرح شد، و لذا در گذشته و حال یهودیان هیچ گونه تبلیغی در جهت یهودی کردن دیگر مردمان نداشته اند و بر فرض این که افرادی از غیر بنی اسرائیل آیین یهود را می پذیرفتند، آنها را با بنی اسرائیل برابر نمی دانستند،

امّا آیین اسلام از همان آغاز به عنوان یک آیین جهانی مطرح شد،

چرا که پیامبر ا کرم‌برای همه افراد بشر و به عنوان رحمتی برای جهانیان مبعوث گردید: (وَما اَرْسَلْناکَ اِی رَحْمَةً لِلْعالَمینَ)(23)؛ و لذا مسلمانان برعکس یهودیان، تبلیغ و جهاد در مسیر گسترش توحید و مسلمان شدن دیگر ملل را از همان آغاز، وظیفه خود می دانستند و فلسفه اصلی جهاد در اسلام نیز همین بوده است.
آیین مسیحیت نیز هر چند براساس عبارات انجیل(24) و آیاتی از قرآن، همانند آیین یهود، مخصوص قوم بنی اسرائیل بوده است (وَرَسُولاً إِلی بَنی إِسْرائیلَ)(25)، ولی قدر مسلّم از زمانی که کنستانتین، قیصر روم، به آیین مسیحیت گروید، انحصاری بودن این آیین به فراموشی سپرده شد و آیین تبشیر در مسیحیت به صورت یک اصل مسلّم در آمد و در حال حاضر نیز چنین است؛ و لذا مسیحیان، همانند مسلمانان در تبلیغ و اشاعه آیین خود کوشا بوده و هستند.
و نیز بر خلاف یهودیان که خود را ملت برتر و قوم برگزیده خدا می دانستند و هیچ گاه دیگر ملتها را با خود برابر نمی دیدند، آیین اسلامْ همه افراد بشر را فرزند یک پدر و مادر می داند و مؤمنان به اسلام را از هر قوم و ملتی که بوده باشند، برادر هم می شمارد و می فرماید:.
(إنَّمَا الْمُؤْمِنوُنَ اِخْوَة فاَصْلِحُوا بَیْنَ اَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُواللّهَ(26)؛ هر آینه مؤمنان برادرانند؛ میان برادرانتان آشتی بیفکنید و از خدا بترسید.).
و بلکه اسلام از همان آغاز با روح عصبیت و ملّی گرایی وهرگونه نژاد پرستی مخالف بوده و با شعار (اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیکُمْ)(27) و عباراتی مانند: (کلّکم من آدم وآدم من تراب) و: (لافخر لعربی علی عجمی ولا الأبیض علی الأسود إی بالتقوی) کوشیده است که گرایش های ناسیونالیستی را در میان امت اسلامی ریشه کن سازد و عملاً نیز پیامبر(ص)مسلمانان را از هر قوم و ملتی که باشند با یکدیگر برابر قرار داده و با افتخارات نژادی به شدت مبارزه نموده است.
از این جهت تردیدی نیست که ممنوعیت ازدواج با بیگانگان در موارد محدودی که مطرح بود، مبتنی بر حس ملی گرایی و برتری قومی نبوده است، بلکه بی تردید این ممنوعیت به جهت مصونیت اعتقادی مسلمانان و دور نگه داشتن آنان از آلودگی اخلاقی و حفظ اصالت های خانوادگی بوده است.

منیع: گلهای زندگی محمد ابراهیمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Contact us



Connecting...
created by TelegramWordpress.com